Nieuws

Konijnen-entdagen Myxomatose, VHD1 en VHD2

De ent-dagen voor konijnen zijn:
– zaterdag 4 november van 10 tot 17 uur,
– zaterdag 18 november van 10 tot 17 uur.

Lees hierna meer over de reden waarom we deze enting alleen op een beperkt aantal dagen kunnen doen.
Wilt u wel vooraf een afspraak maken.

Meer informatie over de noodzaak uw konijn te laten enten

Lente is heerlijk natuurlijk. Helaas verschijnen dan ook weer de eerste muggen in het land. En die muggen brengen drie dodelijke ziekten mee voor het konijn. Vanouds kennen we VHS1/RHD1 en Myxomatose. Tegen deze ziekten kan gelukkig goed worden gevaccineerd. Een jaarlijkse enting voorkomt beide ziekten.

Er is nog een derde besmetting die nog maar kort in Nederland voor komt: VHS2/RHD2.

Deze ziekte kennen we sinds 2015. Vooral het afgelopen jaar hebben we in onze omgeving erg veel konijnen aan deze ziekte verloren. Tegen deze ziekte kunnen we inmiddels gelukkig ook vaccineren. Maar helaas is de enting alleen in flesjes voor 10 konijnen beschikbaar.  Dit geldt momenteel zowel voor de myxomatose/VHD1 als voor de nieuwe ziekte VHD2 waardoor er alleen op bepaalde dagen gevaccineerd wordt om zo deze enting betaalbaar te houden. De entstof voor myxomatose/VHD1 werkt een jaar de enting voor VHD2 werkt een half jaar.

Met de komst van de lente en de muggen is het het mooiste om uw konijn in het voorjaar te laten vaccineren tegen deze dodelijke ziekten.

De kosten:
Beide entingen kosten €18 euro per konijn, dus €36 euro voor de twee entingen tegen alle ziekten.

En uiteraard wordt uw konijn dan ook netjes nagekeken.

Meer informatie over VHS1 en VHS 2 vindt u hier. Voor meer informatie over Myxomatose kunt u hier klikken.