Onzindelijkheid bij de kat

We spreken over onzindelijkheid als de kat regelmatig naast de bak plast. Een zeer vervelend probleem waarvoor verschillende oorzaken bestaan. We zullen op deze pagina de belangrijkste oorzaken aanstippen.

cat-stop-using-the-litter-box0
1) Blaasontsteking
Door een blaasontsteking zal een kat meerdere kleine plasjes doen per dag, deze zijn vaak naast de bak. Blaasontsteking bij katten wordt in veel gevallen veroorzaakt door stress. Katten zijn gevoelige wezens en kunnen snel gestresst raken. Het introduceren van een nieuwe kat in huis, een nieuwe huisgenoot (partner, baby, hond) of juist het wegvallen hiervan (overlijden, vakantie, scheiding) zijn belangrijke oorzaken van stress voor de kat.

Het voer Urinary Stress van Hill’s bevat L-tryptofaan en melkeiwithydrolysaat, wat de angst bij katten reduceert. Hierdoor wordt in 89% van de gevallen de kat weer zindelijk en voelt hij/zij zich een stuk minder gestresst. Meer informatie hierover vindt u op onze webshop. Daarnaast kan een Feliway verdamper helpen om de stress bij uw kat te verminderen.
Blaasontsteking kan ook veroorzaakt worden door blaasgruis, dit zijn kleine steentjes in de blaas die de blaaswand irriteren. Om deze steentjes op te doen lossen zijn er diverse voeren op de markt (Royal Canin, Hill’s, Trovet). Het is van belang om de urine te laten onderzoeken van uw kat omdat er verschillende soorten gruis zijn en deze een andere aanpak vergen.

Heeft u een kater en lijkt het alsof hij moet plassen maar komt er geen urine uit? Neem dan direct contact met ons op: het kan zijn dat uw kater een verstopte plasbuis heeft en dit is een spoedeisende situatie!

2) Artrose
Als katten wat ouder worden kunnen ze last krijgen van gewrichtsslijtage, artrose genaamd. Hierdoor gaat het bewegen moeizaam en pijnlijk. De kat kan dan niet meer goed de bak op komen en zal naast de bak plassen in plaats van erin. Voor meer informatie over artrose kunt u kijken op de pagina “gewrichtsklachten bij de kat”.

3) Problemen met de kattenbak
Katten zijn bijzondere wezens en hebben hun eigen voorkeuren. De ene kat wil graag een dichte kattenbak, de andere een open kattenbak. Ook hebben sommige katten voorkeur voor een bepaalde bodembedekker. De kattenbak moet altijd schoon zijn en er moeten niet teveel katten in huis gebruik maken van de kattenbak (vergelijk dit maar eens met de situatie bij de mens). Een regel die veel wordt gebruikt is “voor elke kat 1 kattenbak + 1 extra”, maar moet wel mogelijk zijn in uw huis. Zet de kattenbak bij voorkeur op een rustige plek in huis, zodat de kat nergens van kan schrikken als hij zijn/haar behoefte doet.