Huidmijt (schurft)

Schurft wordt bij het konijn veroorzaakt door de mijt Sarcoptes Scabie en in sommige gevallen door de mijt Notoedres Cati.

Wat zijn de verschijnselen van schurft?
Schurft zorgt voor veel jeuk omdat de mijt zich diep ingraaft in de huid.Het konijn zal daardoor veel krabben en bijten. Daarnaast komen de volgende symptomen voor:
– kaalheid
– korsten en wonden, vaak beginnend aan oren, lippen en rond ogen
– secundaire bacteriĆ«le huidontsteking
– algehele zwakheid en vermagering in ernstige gevallen

sarcoptes

Hoe besmet een konijn zich met schurft?
De verspreiding van schurft gaat van konijn tot konijn, maar deze mijt komt ook bij andere diersoorten voor en kan zo ook worden overgedragen op het konijn. Deze mijt is ook besmettelijk voor mensen!

Hoe stellen we de diagnose schurft?
Op basis van de klinische symptomen en door middel van microscopisch onderzoek van een diep huidafkrabsel kan de diagnose gesteld worden. De Sarcoptes graaft zich diep in de huid en is soms zeer moeilijk te vinden. Indien er geen mijten gevonden worden, wil dit niet zeggen dat er geen schurft in het spel is!

Wat is de behandeling van een konijn met schurft?
Injecties met ivermectine (tweemaal met een tussentijd van 2 weken) zijn vaak voldoende. Een enkele keer is het nodig om nog een derde injectie te geven. Ook een behandeling met selamectine in de vorm van een pipetje is mogelijk. Daarnaast is het uitermate belangrijk om het hok en de omgeving goed te reinigen en te ontsmetten en de andere dieren in de omgeving te controleren!

Wat is de prognose van schurft?
Een correct behandeld konijn heeft een goede prognose. In sommige hardnekkige gevallen is het mogelijk dat de schurft nogmaals terugkomt en er nog een keer behandeld moet worden/