Maden (Myiasis)

Wat is Myiasis?
Myiasis of madenziekte is een levensgevaarlijke aandoening bij het konijn waarbij vliegen eitjes leggen in de vacht van het konijn (de groene vleesvlieg Lucilia Sericata). Uit de eitjes komen larven (maden) die binnen zeer korte tijd de huid van het konijn en het weefsel er onder opeten. De vliegen worden aangetrokken door bijvoorbeeld ontlasting of urine op de vacht, maar ook wondjes kunnen een oorzaak zijn. Deze aandoening kan binnen een dag fataal zijn voor uw konijn.

Hoe ontstaat Myiasis?
Voor myasis bestaat altijd een onderliggende oorzaak. In veel gevallen ontwikkelt een konijn diarree door bijvoorbeeld een verkeerde voeding met te weinig vezels. Soms is de ontlasting niet afwijkend maar kan een konijn door overgewicht of door rugklachten het gebied rondom de anus niet goed schoonmaken.

lucilia sericata

Wat is de behandeling bij Myiasis?
Als er eenmaal maden in de huid van uw konijn zijn gekropen is het verstandig zo snel mogelijk naar de dierenarts te gaan. Deze zal de huid van het konijn wassen met een speciale shampoo die de maden doodt en de maden verwijderen. Adequate pijnstilling en in veel gevallen antibiotica zijn nodig om het konijn te laten herstellen.

Kan Myiasis voorkomen worden?
Hiervoor is het belangrijk om de onderliggende oorzaak aan te pakken:

1) Diarree kan worden voorkomen door uw konijn de juiste voeding te geven (veel hooi, een afgemeten hoeveelheid van het juiste krachtvoer en een zeer kleine hoeveelheid van de juiste groenten). U kunt bij ons in de kliniek terecht voor meer informatie over de juiste voeding voor uw konijn. Eventueel kunt u bijvoeren met Fibreplex (probioticum).

2) Laat uw konijn niet te dik worden; zo kan hij nog de nachtkeutels opeten en ontstaat er geen plakkaat poep aan zijn achterste.

3) Indien uw konijn wat strammer wordt en de rug niet meer goed kan buigen, kan het verstandig zijn om pijnstillers te geven zodat hij de nachtkeutels kan opeten.

Om extra te beschermen tegen maden is het middel Nomyiasis op de markt. De spray bevat Ivermectine en S-methopropeen en bestrijdt zodoende de maden en voorkomt het ontstaan van volwassen insecten en het uitkomen van de vliegeneitjes. Door de spray maandelijks te gebruiken tijdens de risicovolle periode (van maart/april tot oktober) voorkomt u het ontstaan van myiasis bij uw konijn. Uw kunt deze spray ophalen in de kliniek of bestellen via onze webshop.

konijn-nomyiasis-spray