Myxomatose

Wat is myxomatose?
Myxomatose is een dodelijke konijnenziekte. Het wordt veroorzaakt door een virus wat verwant is aan het pokkenvirus. Het virus kwam oorspronkelijk alleen voor in Zuid-Amerika en Californië maar is door de mens geïntroduceerd in Australië, nadat de uit Europa afkomstige konijnen een plaag voor de boeren vormden. Men hoopte daar met het virus een einde te maken aan de plaag. Dat lukte, maar het virus verspreidde zich ook naar Europa. Hier richt het veel schade aan onder konijnenpopulaties.

Hoe wordt myxomatose overgebracht?
Myxomatose kan worden overgebracht via direct contact maar ook via stekende insecten. Dit zijn met name muggen en steekvliegen, maar ook vlooien kunnen het virus verspreiden.

Wat zijn de verschijnselen van myxomatose?
Een konijn wat is besmet met myxomatose zal zwellingen krijgen rondom de ogen, de mond en de anus. Daarna ontstaan er bulten bij de oren, de mond en op de rug. Vervolgens krijgt het konijn longontsteking, hier sterven bijna alle konijnen aan.
Bij de directe vorm zien we de bulten minder, er ontstaan rode gezwollen ogen en genitaliën en de konijnen krijgen het erg benauwd. Ook bij deze vorm overlijden bijna alle konijnen zeer snel.

myxomatose

Wat is de behandeling tegen myxomatose?
Er is helaas geen behandeling tegen deze dodelijke ziekte. Het enige wat gedaan kan worden voor het konijn zijn ondersteunende maatregelen zoals goede voeding, pijnstilling en antibiotica bij bijkomende aandoeningen. Slechts in een zeer beperkt aantal gevallen overleeft het konijn een infectie.

Wat kan ik doen om myxomatose te voorkomen?
Omdat er geen behandeling is tegen myxomatose en deze ziekte een dodelijk afloop heeft, is het belangrijk om deze ziekte te voorkomen. Dit kan door middel van vaccinatie. Vroeger moest een konijn tweemaal per jaar gevaccineerd worden, tegenwoordig is er een vaccin wat een jaar lang bescherming geeft. Dit werkt niet alleen tegen myxomatose, maar ook tegen VHS, een andere dodelijke en besmettelijke konijnenziekte.
Aanvullende maatregelen bestaan uit het weghouden van stekende insecten bij uw konijnen. Dit kan door een middel tegen vlooien te geven (let op! niet elk middel is geschikt voor konijnen! In onze kliniek gebruiken we hiervoor Stronghold©) en door horren te plaatsen. Laat wilde konijnen niet in contact komen met uw eigen konijn!

Wanneer kan ik vaccineren tegen myxomatose?
Konijnen kunnen vanaf een leeftijd van 5 weken tegen myxomatose gevaccineerd worden.  Als een dier al tekenen van myxomatose vertoont is het niet verstandig het dier te laten vaccineren. Hierdoor zal de besmetting met myxomatose nog heftiger verlopen. Als er een uitbraak is in de buurt en uw dier vertoont geen verschijnselen, is het wel verstandig om uw dier te laten vaccineren. Houdt er wel rekening mee dat uw dier al besmet kan zijn en alsnog ziek wordt.

Voor meer informatie over de enting tegen myxomatose kunt u contact opnemen met onze kliniek via 0228-317000.