Oormijt

Oormijt wordt veroorzaakt door de mijt Psoroptes Cuniculi. Het is een ander soort oormijt dan die van de hond of kat. Oormijt bij het konijn komt voornamelijk voor aan de binnenkant van het oor en is soms beperkt tot maar 1 oor. Bij oudere of zwakke dieren kan de infectie zich verder verspreiden dan alleen de oren; hals, kop, rond de anus, en poten zijn dan ook aangetast.

Wat zijn de verschijnselen van een oormijt infectie?
Konijnen kunnen de volgende symptomen laten zien:
– schudden met kop en oren
– krabben aan oren
– korstjes aan binnenzijde oor
– kaalheid van oren
– rode en vochtige huid van de oren
– in later stadium zeer dikke korsten aan de binnenzijde van het oor

psoroptes

Hoe kan een konijn zich besmetten met oormijt?
Konijnen besmetten zich met oormijt door direct contact met een besmet konijn en door contact met afgevallen korsten van een besmet konijn die Psoroptes mijten bevatten. Deze mijt is zeer besmettelijk voor andere konijnen, maar niet voor andere dieren.

Hoe stellen we de diagnose oormijt?
Op basis van de klinische symptomen en door met de otoscoop in de oren te kijken is de diagnose te stellen. In de oren zijn de bewegende mijten duidelijk zichtbaar.

Hoe behandelen we een konijn met oormijt?
Behandeling geschiedt door injecties met ivermectine of door een pipet met selamectine. We verwijderen voorzichtig zoveel mogelijk de korsten en als er sprake is van een bacteriƫle infectie geven we een oorzalf.De omgeving en het hok dienen grondig gereinigd en gedesinfecteerd te worden. Uiteraard moeten de konijnen hierbij in een ander vertrek gehuisvest worden!

Wat is de prognose bij oormijt?
Bij een snelle en adequate therapie is de prognose goed.