Vachtmijt

Vachtmijt wordt veroorzaakt door de mijten Cheyletiella parasitovorax en Leporacarus gibbus.

Wat zijn de symptomen van vachtmijt?
Konijnen met vachtmijt kunnen de volgende symptomen laten zien:
– schilfers, met name op rug, maar ook buik
– kale plekken
– soms jeuk
De schilfers op de rug lijken erg op roos bij de mens: witte flintertjes die op de haren zitten.

vachtmijt konijn

Hoe besmet een konijn zich met vachmijt?
Konijnen besmetten zich met vachtmijt door direct contact met besmette konijnen. Ook zijn er konijnen die de mijt altijd al bij zich dragen, zonder er last van te hebben. Pas wanneer er een immuniteitsdaling optreedt door bijvoorbeeld onvoldoende voer, te kort aan vitamines of een het optreden van een andere ziekte kan de vachtmijtinfectie tot klinische klachten leiden. Cheyletiella leeft in de bovenste laag van de huid en graaft zich niet in.

Hoe stellen we de diagnose vachtmijt?
Op basis van de klinische symptomen en microscopisch onderzoek van de huid en vacht kan de diagnose gesteld worden. Soms is het lastig de mijten onder de microscoop te zien.

Cheyletiella parasitovorax

Wat is de behandeling voor vachtmijt?
Een eenmalige locale toediening van selamectine is voldoende om de vachtmijt aan te pakken. Daarnaast is het erg belangrijk om de omgeving en het hok goed te reinigen en te desinfecteren. De konijnen moeten hierbij uiteraard in een ander vertrek worden ondergebracht! Ook het verbeteren van de weerstand van het konijn verdient aandacht.

Wat is de prognose van vachtmijt?
Bij een snelle en adequate behandeling is de prognose goed. Als de weerstand van het konijn minder goed is door ziekte is de prognose afhankelijk van de onderliggende ziekte. Let op: bij sommige mensen kan deze mijt ook milde huidproblemen veroorzaken!