VHS (Viraal Haemorragisch Syndroom)

Wat is VHS?
VHS is ook bekend onder de naam VHD (Viral Haemorragic Syndrome) en wordt veroorzaakt door een calicivirus. Het komt oorspronkelijk uit China maar is sinds 1988 bekend in Europa. Sinds december 2015 is er ook een nieuwe variant van dit virus in Nederland. Dit is VHS2/RHD2. Hierover leest u meer onderaan deze pagina.

Hoe wordt VHS overgebracht?
VHS is erg besmettelijk en wordt overgebracht via direct contact, door besmet materiaal zoals bodembedekking, hokken, geplukt gras, via vogels of schoenzolen én door stekende insecten zoals vlooien en muggen. Het wordt uitgescheiden via de urine en via de ontlasting. Het virus kan lang overleven op schoenen of op kleding bij kamertemperatuur en is bestand tegen vorst.

Wat zijn de verschijnselen van VHS?
VHS is een zeer snel verlopende ziekte, die vrijwel altijd tot de dood van het konijn leidt. Het zorg voor een infectie van de lever en als gevolg daarvan ontstaan er inwendige bloedingen. Binnen 1 tot 2 dagen wordt het konijn stilletjes en stopt het met eten. Het dier kan benauwd worden, diarree of juist verstopping krijgen en soms krijgt het koorts. Zeer snel hierna overlijdt het konijn. Soms gaat dit gepaard met epileptische aanvallen, een bloedneus of heftig gillen.
Vaak echter is er helemaal niets aan het konijn te zien en is het konijn ineens overleden.
Konijnen jonger dan 6-8 weken zijn doorgaans niet vatbaar voor deze ziekte.

konijn5

Wat is de behandeling tegen VHS?
Er is helaas geen behandeling tegen deze dodelijke ziekte. De ziekte verloopt vaak zo snel dat men niet doorheeft dat het konijn ziek is. Het overlijdt zeer snel na de besmetting.

Wat kan ik doen om VHS te voorkomen?
Omdat er geen behandeling is tegen VHS en deze ziekte een dodelijk afloop heeft, is het belangrijk om deze ziekte te voorkomen. Dit kan door middel van vaccinatie. Vroeger moest een konijn tweemaal per jaar gevaccineerd worden, tegenwoordig is er een vaccin wat een jaar lang bescherming geeft. Dit werkt niet alleen tegen VHS, maar ook tegen myxomatose, een andere dodelijke en besmettelijke konijnenziekte.
Aanvullende maatregelen bestaan uit het weghouden van stekende insecten bij uw konijnen. Dit kan door een middel tegen vlooien te geven (let op! niet elk middel is geschikt voor konijnen! In onze kliniek gebruiken we hiervoor Stronghold©) en door horren te plaatsen. Laat wilde konijnen niet in contact komen met uw eigen konijn!

Wanneer kan ik vaccineren tegen myxomatose?
Konijnen kunnen vanaf een leeftijd van 5 weken tegen myxomatose gevaccineerd worden.  Als een dier al tekenen van VHS vertoont is het niet verstandig het dier te laten vaccineren. Hierdoor zal de besmetting met VHS nog heftiger verlopen. Als er een uitbraak is in de buurt en uw dier vertoont geen verschijnselen, is het wel verstandig om uw dier te laten vaccineren. Houdt er wel rekening mee dat uw dier al besmet kan zijn en alsnog ziek wordt.

Een nieuwe variant: VHS2/RHD2
Momenteel hebben we de beschikking over het vaccin Cunipravac/Eravac. Dit vaccin biedt een bescherming voor een half jaar. Half-jaarlijkse vaccinatie is daarna aan te raden. Omdat dit vaccin alleen per 10 doseringen te verkrijgen is, enten we alleen op specifieke dagen. U kunt hiervoor een afspraak maken via 0228-317000.

Meer informatie over VHD2/RHD2 vindt u op de website van de faculteit Diergeneeskunde.