Waarom is het verstandig om mijn paard te vaccineren?

Hoe werkt een vaccinatie?
Voor veel mensen is het waarschijnlijk bekende informatie, maar voor de zekerheid een korte introductie over wat een entingh precies is. Het gaat hier om een veranderde versie van het virus of de bacterie waartegen gevaccineerd wordt. Een vaccinatie is een vloeistof die een hele kleine hoeveelheid van het virus of van de bacterie bevat, al dan niet verzwakt of dood. Met het inspuiten van deze vloeistof willen we het lichaam van het paard stimuleren om anti-stoffen aan te gaan maken tegen deze virus/bacterie deeltjes. Deze antistoffen blijven (een tijdje) in het lichaam circuleren. Zodra het dier vervolgens in contact komt met de ziekte, gaan de door de vaccinatie  opgewekte antistoffen gelijk aan het werk om de ziekte te bestrijden en te elimineren.
Is het paard niet gevaccineerd dan duurt het enige tijd voordat het paard antistoffen aan kan maken tegen de ziekte en zolang kan het virus of de bacterie zijn gang gaan.

Waar vaccineren we tegen?
Paarden kunnen tegen meerdere ziekten worden beschermd. Standaard vaccineren we de paarden tegen influenza en tetanus.  Ook kun je ervoor kiezen je paard te laten vaccineren tegen het Rhinopneumonie-virus, droes (een bacterie) en het West-Nile virus. (Deze laatste drie ziekten worden elders behandeld.)

Influenza
Influenza is een virusinfectie van de voorste luchtwegen, deze is zeer besmettelijk. De besmetting vindt plaats door middel vochtdruppeltjes die het virus bevatten. Deze worden via bijvoorbeeld hoesten door een ziek paard verspreidt. De ziekte uit zich door hoge koorts, een droge hoest, neusuitvloeiing en het paard kan erg sloom zijn. Eventueel kan een bijkomende bacteriële infectie de situatie nog verergeren. Gelukkig, dankzij een adequaat vaccinatie beleid, zien we geen hevige influenza uitbraken meer in Nederland. Er komen nog wel individuele gevallen voor maar hierbij zijn de verschijnselen mild. De antistoffen van het Influenza virus zijn ongeveer 1 jaar werkzaam na de enting. Daarna moet de enting dus worden herhaald.

Tetanus
Tetanus wordt veroorzaakt door de bacterie ‘Clostridium Tetanie’.   De bacterie is gevaarlijk wanneer het paard een wond heeft en vaak gaat het dan om diepe steek of beetwonden. De bacterie produceert toxines (gifstoffen) die via de zenuwbanen zorgt voor verkrampingen van spiergroepen. Deze verkramping begint vaak aan het hoofd bij de kauwspieren maar naarmate de ziekte vordert raken er steeds meer spieren aangetast. Een vreselijke ziekte, die snel fataal kan worden. En aangezien de bacterie altijd in de omgeving zit, is het belangrijk je paard hier goed tegen te beschermen! De antistoffen van de tetanus vaccinatie zijn langer houdbaar. Wij raden aan om de enting minimaal iedere 3 jaar te herhalen om de antistoffen op een goed niveau te houden.

Wanneer moet ik mijn paard laten vaccineren?
Een veulen krijgt antistoffen via de moedermelk. Na 6 maanden zijn deze antistoffen uitgewerkt en is het verstandig om het veulen te vaccineren. Deze enting moet herhaald (“geboosterd”) worden na minmaal 21 en maximaal 92 dagen. Deze 2 entingen worden de “basisenting”genoemd.

Daarna is het verstandig om de vaccinatie jaarlijks te herhalen bij ieder paard. De influenza vaccinatie is namelijk maximaal een jaar geldig en na een jaar kan een paard dus weer ziek worden.

Vaccinatie voor wedstrijden
Wanneer je met een paard wedstrijden gaat rijden wordt er altijd gecontroleerd op de vaccinatiegeschiedenis van je paard, die te vinden is in het paspoort. Voor de meeste wedstrijden is het verplicht dat een paard binnen het jaar opnieuw wordt gevaccineerd om mee te mogen doen aan wedstrijden. Dat betekent dat als het paard op 5 januari 2013 gevaccineerd is deze enting uiterlijk op 4 januari 2014 herhaald moet zijn. Is dit niet het geval dan mag je niet starten en wordt je geacht de basisenting te herhalen (boosterenting) 21 tot 92 dagen na de “te late”-enting en vervolgens het jaarlijkse schema weer aan te houden. In de periode tussen de “te late enting” en de boosterenting mag niet gestart worden op wedstrijden. Daarnaast geldt voor elke enting dat deze  minimaal 6 dagen voor de eerste wedstrijd dag dient te zijn toegediend.

Wanneer je internationaal wedstrijden start zijn er weer andere regels van kracht omtrent het tijdstip van vaccineren.  Deze regels zijn opgelegd door de FEI en zijn terug te vinden op de website: www.FEI.org,  (http://www.fei.org/fei/regulations/veterinary).