Wanneer moet mijn paard gevaccineerd worden?

Wanneer moet ik mijn paard laten vaccineren?

Een veulen krijgt antistoffen via de moedermelk. Na 6 maanden zijn deze antistoffen uitgewerkt en is het verstandig om het veulen te vaccineren. Deze enting moet herhaald (“geboosterd”) worden na minmaal 21 en maximaal 92 dagen.
Deze 2 entingen worden de “basisenting”genoemd.

Daarna is het verstandig om de vaccinatie jaarlijks te herhalen bij ieder paard. De influenza vaccinatie is namelijk maximaal een jaar geldig en na een jaar kan een paard dus weer ziek worden.

Vaccinatie voor wedstrijden
Wanneer je met een paard wedstrijden gaat rijden wordt er altijd gecontroleerd op de vaccinatiegeschiedenis van je paard, te vinden in het paspoort. Voor de meeste wedstrijden is het verplicht dat een paard binnen het jaar opnieuw wordt gevaccineerd om mee te mogen doen aan wedstrijden. Dat betekend dat: als het paard op 5 januari 2013 gevaccineerd is moet deze enting uiterlijk op 4 januari 2014 herhaald zijn.

Is dit niet het geval  mag je niet starten en wordt je geacht de basisenting te herhalen na 21 tot 92 dagen na de “te late”-enting en vervolgens het jaarlijkse schema weer aan te houden. In de periode tussen de “te late enting” en de boosterenting mag niet gestart worden op wedstrijden. Daarnaast geldt voor elke enting dat deze  minimaal 6 dagen voor de eerste wedstrijd dag dient te zijn toegediend.

Vaccinatie voor de internationale wedstrijden

Wanneer je internationaal wedstrijden start zijn er weer andere regels van kracht omtrent het tijdstip van vaccineren.  Deze regels zijn opgelegd door de FEI en zijn terug te vinden op de website: www.FEI.org,  (http://www.fei.org/fei/regulations/veterinary).