West Nile Virus

Wat is het West Nile virus?
Het West Nile virus (ook wel westnijlkoorts genoemd)  is een infectieziekte die voorkomt bij mensen en paarden. Het virus komt uit Afrika maar heeft ook al zijn intrede gedaan in Amerika en delen van Europa. Het virus is nog niet in Nederland, maar de kans bestaat dat dit wel gaat gebeuren.

Hoe wordt het West Nile virus verspreid?
Het virus wordt overgedragen via steekmuggen (de tijgermug) die bloed hebben gezogen bij besmette vogels. Als een paard het virus heeft is het de eindgastheer; dat wil zeggen dat een besmet paard het niet door kan geven aan een ander paard.

westnile

Wat zijn de verschijnselen van het West Nile virus?
Ziekteverschijnselen kunnen erg uiteenlopen maar bestaan o.a. uit
– sloomheid
– koorts
– pijnlijke spieren
– zenuwverschijnselen
Deze zenuwverschijnselen kunnen spiertrillingen zijn, ataxie en gedragsveranderingen. De spiertrillingen zijn meestal zichtbaar rond de ogen en de neus van het paard. In het ergste geval ontstaat er verlamming van de achterhand. Ongeveer 70% van de paarden met zenuwverschijnselen verbeteren, al kan het herstel maanden duren en kunnen er restverschijnselen blijven bestaan zoals ataxie.

Hoe stellen de diagnose West Nile virus?
Met behulp van bloedonderzoek dat we opsturen naar een speciaal laboratorium kunnen we de diagnose stellen.

Wat is de behandeling van het West Nile virus?
Een specifieke therapie voor deze virusziekte is er niet. Als een paard geïnfecteerd raakt kunnen we het alleen met ondersteunde maatregelen helpen.

Hoe is het West Nile virus te voorkomen?
Omdat er geen specifieke behandeling mogelijk is, is het belangrijk om te voorkomen dat je paard besmet raakt. Dit kun je doen door te voorkomen dat je paard gestoken wordt door muggen en door het vaccineren tegen het opkomende West Nile virus. Stilstaand water moet zoveel mogelijk voorkomen worden, omdat dit een goede broedplaats is voor muggen.