Kreupelheidsonderzoek

Paarden worden over het algemeen gehouden om mee te rijden. Als een paard kreupel is of onregelmatig loopt is dat voor het paard en de eigenaar erg vervelend. Oorzaken van kreupelheden kunnen erg uiteenlopen. Veel voorkomend is de hoefzweer, de paarden zijn acuut hevig kreupel en willen het been niet meer belasten. Ook kennen we het Einschuss-been, een lokale wondinfectie van het been die kan leidden tot zwelling van het been, koorts en hevige kreupelheid. Daarnaast bestaan er natuurlijk allerlei botafwijkingen; denk aan botbreuken maar ook artrose kan de nodige kreupelheid geven. Als laatste, ons aller welbekend bij het paard, zijn de peesblessures. Een gemiddeld paard weegt zo’n 500kg, je kunt je dus voorstellen dat er behoorlijk wat spanning staat op de pezen en banden van de ledematen!

Wat kan ik zelf doen als mijn paard kreupel is?
Stappen aan de hand? Zolang je niet precies weet wat er aan de hand is liever niet! Raadpleeg eerst een deskundige.
Rust? Ja, het liefst boxrust. Zolang je niet weet wat er precies aan de hand is kun je het beste zo min mogelijk forceren. Overbelasting van de blessure kan de situatie verergeren.
Afspuiten? Bij zwelling en warmte op een bepaalde plek kan koeling verlichting bieden en leiden tot afname van de zwelling. Met name zinvol in het begin (de acute fase).
Pijnstilling? Dit kan zinvol zijn, maar het blijft belangrijk om eerst te overleggen met een dierenarts zodat we direct een goed behandelplan kunnen opstellen.

Een kreupelheidsonderzoek kan bij u thuis plaats vinden of op de kliniek waar we over meer mogelijkheden beschikken.Voor vragen over kreupelheidsonderzoek of het maken van een afspraak kunt u bellen met 0228-317000.

paard