Nieuws

Uw kat of hond vaccineren of toch eerst serologisch testen?

Honden en katten krijgen  volgens de huidige richtlijnen op drie maanden en op één jarige leeftijd de basisvaccinatie. Daarna volgt jaarlijks de enting tegen de ziekte van Weil en niesziekte en om de 3 jaar de enting tegen hondenziekte, hepatitis, parvo en kattenziekte.

In plaats van hervaccinatie tegen de hondenziekte, hepatitis , parvo en kattenziekte (de enting die u om de drie jaar geeft) is het ook mogelijk een titerbepaling te doen om te kijken of er nog voldoende antistoffen aanwezig zijn. Als er antistoffen zijn is de enting niet nodig.

Testen op antistoffen tegen de ziekte van Weil, kennelhoest en niesziekte (de enting die jaarlijks plaats vindt) zijn niet beschikbaar.

De betrouwbaarheid van een serologische test op antistoffen tegen hondenziekte-, hepatitis-, parvo-, kattenziekte is goed mits de test op de juiste wijze en zorgvuldig wordt uitgevoerd.

Als de laatste vaccinatie op 3 maanden leeftijd gegeven wordt, kan op 1,5 jaar leeftijd een titerbepaling worden uitgevoerd om te bepalen of een vaccinatie nodig is. Indien er genoeg antistoffen in het bloed aanwezig zijn wordt geadviseerd  om jaarlijks te her-testen.

Indien op 1 jarige leeftijd de grote enting gegeven is dan is testen op antistoffen pas na drie jaar nodig, dus op vier jarige leeftijd. Blijken er voldoende antistoffen te zijn dan is her-testen drie jaar later pas nodig.

De hiervoor beschreven richtlijnen zijn geformuleerd door de Gezondheidsdienst voor Dieren, de Groep Geneeskunde Gezelschapsdieren (GGG), samen met Vaccicheck, de firma die de serologische testen produceert.

De bijgevoegde foto is onder de voorwaarden van de Creative Commons gepubliceerd door Wikihow (zie: http://www.wikihow.com/Administer-a-Vaccine-to-a-Dog)